Statut
Statut Stowarzyszenia
Zamojski Uniwersytet Trzeciego Wieku w Zamościu
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r.- Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Z 2015r. poz. 1393), z uwzględnieniem zmian wprowadzonych ustawą z dnia 25 września 2015 r. o zmianie ustawy- Prawo o stowarzyszeniach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Poz. 1923), Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Dz. U. 2013 nr 96 poz. 873 z późniejszymi zmianami oraz niniejszego statutu.
§ 2
- Nazwa stowarzyszenia brzmi: Zamojski Uniwersytet Trzeciego Wieku zwane dalej Stowarzyszeniem.
- Terenem działania jest miasto Zamość i województwo lubelskie.
- Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Zamość.
§ 3
- Stowarzyszenie jest organizacją samorządną, posiadającą osobowość prawną, realizującą zadania pożytku publicznego.
- Stowarzyszenie może używać symboli, pieczęci i innych znaków zgodnych z przepisami prawa.
- Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków.
- Do realizacji określonych zadań Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników.
- Członkowie Stowarzyszenia w tym członkowie władz stowarzyszenia mogą być zatrudniani na podstawie stosunku pracy lub stosunków cywilno – prawnych do zadań, które nie są związane z wykonywaniem zadań wynikających z pełnienia funkcji przez daną osobę w organach statutowych w stowarzyszeniu.
§ 4
1. Stowarzyszenie może być członkiem organizacji krajowych i zagranicznych realizujących podobne cele.
CELE I FORMY DZIAŁANIA
§ 5
Celem Stowarzyszenia jest prowadzenie działalności w dziedzinie oświaty, kultury, ochrony zdrowia przeznaczonej dla osób starszych bez względu na wykształcenie a w szczególności:
- Zachowanie i zwiększenie intelektualnej, psychicznej i fizycznej sprawności członków Stowarzyszenia.
- Prowadzenie edukacji w różnych dziedzinach nauki.
- Wyzwalanie aktywności społecznej osób starszych.
- Promocja zdrowia i kształtowanie zdrowego stylu życia.
- Upowszechnianie kultury, kultury fizycznej i turystyki.
- Kształtowanie postaw społeczeństwa obywatelskiego i przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu.
- Samopomoc koleżeńska.
- Pielęgnowanie tradycji narodowych i przekazywanie ich młodemu pokoleniu.
- Informowanie opinii publicznej o problemach osób starszych.
- Tworzenie klimatu społecznego sprzyjającego podejmowaniu działań na ich rzecz.
- Upowszechnianie i promocja wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich.
- Działalność na rzecz upowszechniania i organizowania współpracy międzypokoleniowej.
§ 6
Cele te są realizowane poprzez:
- Organizację wykładów, konferencji, sympozjów, seminariów, szkoleń, warsztatów, debat, konkursów, wystaw, koncertów, festiwali.
- Praktyczne zajęcia z zakresu kultury fizycznej.
- Organizację warsztatów tematycznych, zespołów zainteresowań.
- Działalność badawczą i wydawniczą.
- Wycieczki turystyczne i krajoznawcze.
- Lektoraty języków obcych.
- Organizację spotkań międzypokoleniowych.
- Pomoc osobom potrzebującym, w tym niepełnosprawnym.
- Szerzenie idei wolontariatu.
- Podejmowanie innych, zgodnych z prawem, działań zmierzających do realizacji celów statutowych.
§ 6a
- Stowarzyszenie może prowadzić odpłatną działalność pożytku publicznego w zakresie wynikającym z § 6 stosując zasadę non profit.
§ 7
- Uniwersytet Trzeciego Wieku realizuje zadania edukacyjne w ścisłym współdziałaniu z wyższymi uczelniami, administracją publiczną i innymi organizacjami pozarządowymi.
- W celu zapewnienia wysokiego poziomu pracy Uniwersytet może posiadać Radę Programową składającą się z przedstawicieli wyższych uczelni i instytucji współpracujących jako organ wyłącznie opiniująco – doradczy w sprawach tematyki wykładów, konferencji i sympozjów naukowych, działalności badawczej i wydawniczej, pozyskania do współpracy kadry naukowej oraz specjalistów do realizacji programu merytorycznego Uniwersytetu.
Radę powołuje Zarząd Stowarzyszenia w drodze uchwały spośród wytypowanych przez Zarząd kandydatów po uzyskaniu ich zgody na pracę w Radzie.
- Rada zbiera się na posiedzeniu co najmniej raz w roku. Radą kieruje przewodniczący wybrany spośród członków Rady na pierwszym posiedzeniu.
- Do zadań Rady Programowej należy: opiniowanie programu edukacyjnego przygotowanego przez Zarząd, zgłaszanie propozycji tematów i form pracy z seniorami, proponowanie ewentualnych problemów badawczych i tematów konferencji naukowych, pomoc w zapewnieniu wysokiej klasy wykładowców, wyrażanie opinii w sprawie działalności wydawniczej Stowarzyszenia.
- Uczestnikami zajęć Uniwersytetu są członkowie Stowarzyszenia.
- W zajęciach uniwersytetu, które nie są finansowane ze składek członków Stowarzyszenia, mogą brać udział osoby nie będące w Stowarzyszeniu, na zasadach określonych przez Zarząd.
CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 8
Członkowie dzielą się na:
- zwyczajnych
- wspierających
- honorowych
§ 9
- Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być każda osoba, która akceptuje cele Stowarzyszenia, złożyła deklarację członkowską i została przyjęta przez Zarząd.
- Członek zwyczajny ma prawo:
- wybierać i być wybieranym do władz Stowarzyszenia
- zgłaszać wnioski i postulaty dotyczące działalności Stowarzyszenia
- uczestniczyć we wszystkich formach pracy Stowarzyszenia
- Członek zwyczajny ma obowiązek:
- przestrzegać postanowień Statutu i uchwał władz Stowarzyszenia
- opłacać regularnie składki członkowskie
- troszczyć się o rozwój Stowarzyszenia, działać na jego rzecz
- uczestniczyć w walnych zebraniach
- dbać o dobre imię stowarzyszenia
§ 10
- Członkiem wspierającym może być osoba prawna lub fizyczna, która zadeklaruje pomoc merytoryczną, rzeczową lub finansową na rzecz Stowarzyszenia.
- Członek wspierający – osoba prawna działa w Stowarzyszeniu przez osobę upoważnioną.
- Członek wspierający ma prawo uczestniczyć w Walnym Zebraniu z głosem doradczym, zgłaszać wnioski i postulaty dotyczące działalności Stowarzyszenia.
- Członek wspierający ma obowiązek przestrzegać postanowień statutu i uchwał władz, czynnie uczestniczyć w realizacji celów statutowych Stowarzyszenia, świadczyć zadeklarowaną pomoc.
§ 11
- Członkiem honorowym może być osoba fizyczna szczególnie zasłużona dla Stowarzyszenia. Godność tę nadaje Walne Zebranie na wniosek Zarządu.
- Członek honorowy ma prawo uczestniczyć w Walnym Zebraniu z głosem doradczym. Jest zwolniony z opłacania składki członkowskiej.
- Członek Stowarzyszenia, któremu nadano godność Członka Honorowego zachowuje prawa członka zwyczajnego ale zwolniony jest z opłacania składek członkowskich.
§ 12
Utrata członkostwa następuje z przyczyn:
- Dobrowolnie wystąpienie ze Stowarzyszenia.
- Likwidacja osoby prawnej, śmierć osoby fizycznej.
- Skreślenie z listy członków w drodze uchwały Zarządu za brak opłaconych składek za okres jednego roku.
WŁADZE STOWARZYSZENIA
§ 13
Władzami Stowarzyszenia są:
- Walne Zebranie Członków
- Zarząd
- Komisja Rewizyjna
- Sąd Koleżeński
§ 14
- Wyboru Prezesa Stowarzyszenia, Członków Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego dokonuje Walne Zebranie Członków.
- Ukonstytuowanie władz Stowarzyszenia odbywa się podczas pierwszego posiedzenia i jest podawane do wiadomości członkom Stowarzyszenia.
- Wybory i ukonstytuowanie władz następuje w głosowaniu tajnym, chyba że Walne Zebranie zdecyduje inaczej.
§ 15
- Kadencja władz trwa cztery lata.
- Uchwały władz Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
WALNE ZEBRANIE CZŁONKÓW
§ 16
- Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
- Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd raz w roku jako sprawozdawcze i co dwa lata jako sprawozdawczo – wyborcze.
- O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad Zarząd powiadamia członków co najmniej na 14 dni przed terminem.
- Nadzwyczajne Zebranie Zarząd zwołuje z własnej inicjatywy, na wniosek Komisji Rewizyjnej lub co najmniej 1/3 członków w terminie 3 tygodni od złożenia wniosku.
§ 17
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
- Uchwalanie głównych kierunków działalności Stowarzyszenia.
- Zatwierdzanie rocznych i kadencyjnych sprawozdań władz Stowarzyszenia.
- Podejmowanie uchwał w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi i Komisji Rewizyjnej.
- Nadawanie godności członka honorowego.
- Podejmowanie uchwał w sprawie zmian Statutu lub rozwiązania Stowarzyszenia.
- Uchwalanie liczby członków zarządu na daną kadencję.
§ 18
Uchwały Walnego Zebrania zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy jego członków. Zebranie jest prawomocne do podejmowania uchwał w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych.
ZARZĄD STOWARZYSZENIA
§ 19
- Zarząd jest najwyższą władzą Stowarzyszenia pomiędzy Walnym Zebraniem Członków.
- Zarząd składa się z 7 – 11 osób w tym prezesa. 2 wiceprezesów, skarbnika, sekretarza i członków zarządu.
- Pracą zarządu kieruje prezes.
- Posiedzenia zarządu zwoływane jest przez prezesa w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na kwartał.
- Zarząd może dokooptować do swego składu nowych członków na opróżnione w trakcie kadencji miejsce w liczbie nie przekraczającej 1/3 wybranych przez Walne Zebranie.
§ 20
Do obowiązków i uprawnień zarządu należy:
- Kierowanie działalnością Stowarzyszenia między Walnymi Zebraniami.
- Realizowanie uchwał Walnego Zebrania.
- Opracowywanie i realizacja planu pracy i budżetu oraz przygotowywanie sprawozdań z działalności Stowarzyszenia i przedkładanie Walnemu Zebraniu.
- Ustalanie wysokości składek członkowskich.
- Przyjmowanie i skreślanie członków Stowarzyszenia.
- Wnioskowanie o nadanie godności członka honorowego.
- Zatrudnianie pracowników.
- Stowarzyszenie opiera działalność na pracy społecznej swoich członków. Do prowadzenia swych spraw stowarzyszenie może zatrudniać pracowników, w tym swoich członków.
- Zarząd Stowarzyszenia może pobierać wynagrodzenie z tytułu pełnionych obowiązków.
- w umowach między stowarzyszeniem a członkiem zarządu oraz w sporach z nim stowarzyszenie reprezentuje członek organu kontroli wewnętrznej wskazany w uchwale walnego zgromadzenia członków.
- Ustalanie form honorowania członków Stowarzyszenia i innych osób działających dla dobra Stowarzyszenia.
- Podejmowanie decyzji w sprawie przystąpienia stowarzyszenia do organizacji krajowych i zagranicznych realizujących podobne cele.
§ 21
- Do złożenia oświadczenia woli w imieniu zarządu potrzebne jest zgodne współdziałanie dwóch członków zarządu, w tym prezesa, a w sprawach majątkowych, skarbnika.
- Zarząd jest uprawniony do ustanawiania pełnomocników Zarządu. Uchwała w sprawie ustanawiania pełnomocnictw określa przedmiot i zakres pełnomocnictwa.
KOMISJA REWIZYJNA
§ 22
- Komisja rewizyjna jest wewnętrznym organem kontroli działalności stowarzyszenia i składa się z trzech członków, spośród których wybiera się przewodniczącego.
- Członkowie Komisji nie mogą być członkami zarządu, ani pozostawać z członkami zarządu w stosunku pokrewieństwa lub podległości z tytułu zatrudnienia.
§ 23
Do obowiązków Komisji Rewizyjnej należy:
- Kontrolowanie całokształtu działalności Stowarzyszenia.
- Składanie Walnemu Zebraniu sprawozdań ze swojej działalności, przedkładanie wniosku w sprawie udzielenia absolutorium zarządowi.
SĄD KOLEŻEŃSKI
§ 24
Sąd Koleżeński składa się z trzech osób, w tym przewodniczącego i dwóch członków.
Do obowiązków Sądu Koleżeńskiego należy:
- Rozpoznawanie spraw związanych z naruszeniem statutu przez członków.
- Rozstrzyganie sporów między członkami stowarzyszenia oraz członkami stowarzyszenia a władzami.
MAJĄTEK STOWARZYSZENIA
§ 25
- Majątek stowarzyszenia jest tworzony z wpisowego, składek i opłat, darowizn, dotacji, subwencji, zapisów, dochodów z majątku.
- Środki finansowe Stowarzyszenia mogą być przeznaczone wyłącznie na realizację zadań określonych w statucie.
- Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 26
- Zarząd prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 26 A
Zabrania się:
- udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”;
- przekazywania ich majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
- wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
- zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
PRZEPISY KOŃCOWE
§ 27
Uchwałę w sprawie zmiany statutu lub rozwiązania Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie Członków większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych.
§ 28
W przypadku rozwiązania Stowarzyszenia Walne Zebranie zadecyduje o przeznaczeniu majątku Stowarzyszenia i powoła Komisję Likwidacyjną.
§ 29
W sprawach nieuregulowanych w statucie mają zastosowanie aktualnie obowiązujące przepisy Prawa o Stowarzyszeniach.
§ 30
Statut wchodzi w życie po uprawomocnieniu się stosowanego postanowienia sądu rejestrowego.
Tekst jednolity po zmianach dokonanych przez Walne Zebranie Sprawozdawczo – Wyborcze Członków Stowarzyszenia Zamojski Uniwersytet Trzeciego Wieku w dniu 05.06.2019 roku.
Prezes Stowarzyszenia
mgr Halina Caban